Od 20 do 30 stycznia br. w GSW Elektrownia będzie można oglądać międzynarodową wystawę zbiorową SYMULARIS z udziałem artystów z Polski, Niemiec, Węgier, Białorusi, Argentyny, Japonii, Słowacji i Czech. W przestrzeni Galerii zaprezentowane zostaną instalacje świetlne, projekty z obszaru druku cyfrowego, malarstwo strukturalne, projekcje i instalacje multimedialne.
Na wernisaż zapraszamy w czwartek, 20 stycznia, o godz. 18.00*
(*z uwagi na sytuację pandemiczną oraz wprowadzane czasowo obostrzenia krajowe i zagraniczne, termin ten może ulec zmianie)
z materiałów kuratorskich:
Symularis to przestrzeń sztuki, to osobliwość topologiczna czasoprzestrzeni mogąca być rodzajem „skrótu” lub pomostu czasoprzestrzennego (wormhole) (tunel Einsteina-Rosena), prowadzącego poza horyzont zdarzeń do rzeczywistości równoległych. Dzieła wchodzą ze sobą w dialog tworzą przestrzeń pulsujących, wzajemnych symulacji.Istotą nie jest pojedynczy akt kreacji artysty, lecz łańcuchy zdarzeń zachodzących w pętli efemerycznych reorientacji pomiędzy nimi.
Symularis to teza wizualna, lub szerzej sensoryczna, której logos zawiązuje się pomiędzy dziełami, ukryty podobnie jak inteligencja Solaris Stanisława Lema, w cytoplazmatycznym oceanie pokrywającym całą powierzchnie planety.W swoim tekście „Obrazy nomadyczne i postobrazy” Ryszard Kluszczyński, przytacza interesującą tezę Baudrillarda: „Media cyfrowe, pośród swoich licznych atrybutów, posiadają także cechę generatywności. W wypadku, kiedy ujawni się ona jako właściwość w danej sytuacji dominująca, wykonany cyfrowy obraz, przestaje odwoływać się do rzeczywistości wobec niego zewnętrznej oferując w zamian wyłącznie siebie, co oznacza zastąpienie przedstawienia przez prezentację. Obraz przybiera wówczas postać określaną przez Jeana Baudrillarda mianem symulakrum, czy też – jak nazywał to z kolei Woody Vasułka – staje się cyfrowym przedmiotem”. Pojęcia generatywności i symulakrum mają moim zdaniem swoje uzasadnienie również w odniesieniu do sztuki analogowej, a więc sztuki w całości, gdyż niezależnie od medium dzieła, często przekraczają granice mimesis, generując swoją własną rzeczywistość.
Koncepcją wystawy jest dialog i generatywność pomiędzy dziełami bez utraty ich autonomiczności. Zatem nie pojedyncze dzieła sztuki, lecz całą wystawę doświadczyć będzie można jako symulakrum, topologiczną osobliwość ukrytą w przestrzeniach wystaw.
Artyści biorący udział w wystawie:
Filip Gajewski/Dominika Jaenel – Polska
Patricija Gilyte – Litwa
Florencia S.M. Bruck/Javier Krasuk/Harro Schmidt/Argentyna/Niemcy
Ewa Czerwińska–Romanowska – PL – Szczecin
Tomasz Wendland – PL – Poznań
Arkadiusz Marcinkowski – Pl – Poznań
Tetsuo Yamashige _ Japonia
Jan Drozd – Czechy
Marek Sibinský – Czechy
Andrea Uváčiková – Czechy
Zbyněk Janáček – Czechy
Virág Dér – Węgry
Károly Elekes – Węgry
Ferenc Bartus – Węgry
Zoltán Sebestyén – Węgry
Botond Bíró – Węgry
Raman Traciuk – Białoruś
Igor Benca – Słowacja
Patrik Ševčík – Słowacja
Róbert Makar – Słowacja
SM Rk+ Group – PL Gdańsk
Kuratorzy:
Tomasz Wendland
Filip Gajewski
Kolejne Edycje Projektu SYMULARIS:
2019
Symularis 1 – Boxes Museum Foshan Chiny
Symularis 2 – Souht Sour Water / Perforamnce and Media Art Festival
Tajpej – Tajwan
2021
Symularis 3 – Polski Teatr Tańca w Poznaniu – Polska
2022
Symularis 4 – Elektrownia – Galeria Sztuki Współczesnej w Czeladzi –
Polska
Symularis 5 – Ostrava – Czechy
Symularis 6 – FX Galeria – Bańska Bystrica – Słowacja