Dane adresowe:

Galeria Sztuki Współczesnej "Elektrownia"
ul. Dehnelów 45,
41-250 Czeladź
tel. (32) 263 00 88

Jesteś na: Strona główna / Wystawy / Aktualności

Aktualności

11 MAJ 2018

Wernisaż wystawy malarstwa Pawła Wyborskiego "Na peryferiach ikony: materie, fosforescencje i pejzaże"

 

10 maja w GSW „Elektrownia” uczestnicy wernisażu spotkali się z twórczością  Pawła Wyborskiego prezentującego swoje prace na wystawie pt. "Na peryferiach ikony: materie, fosforescencje i pejzaże"

Podczas spotkania artysta przedstawił  idee swojej twórczości.

Porusza się głównie w ramach tradycyjnej laserunkowej techniki olejnej. Od lat „prowadzi malarski  dialog” z tematyką ikony.

Zafascynowany tematem współczesnej duchowości, przemian religijności i przemian konsumpcji stworzył swój własny sposób opowiadania o ikonach.
W swoich pracach nie powiela schematów i kanonów pisania ikon. On nie pisze ikon, tylko maluje obrazy o ikonach.

„W obrazach o ikonach chodzi o to, by nawiązywać do ikony w sposób luźny,

niekanoniczny, czerpać ze stylistyki ikony.

Punktem wyjścia konceptu obrazów o ikonach jest założenie, że ikona, wbrew niektórym obiegowym opiniom, nie jest tworem skostniałym, obliczonym na reprodukowanie się wedle dawno ustalonych schematów. ..”

           Elementem fascynacji artysty jest światło wypływające z ikony i to światło próbuje zatrzymać, przedstawić nie wchodząc w sztukę figuratywną i nie powielając bardzo restrykcyjnych kanonów towarzyszących powstawaniu ikony.

…” Fundamentalną kwestią jest wielopostaciowość obrazów o ikonach. Różne mogą być jej odcienie: jest tu miejsce zarówno dla przetworzonych figuracji i figuratywnych deformacji, jak i abstrakcji, operujących kolorystyką i efektami pokrewnymi malarstwu ikonowemu, spośród których szczególną wagę przywiązuję do nakładania transparentnych warstw złocistych, takiej osobliwej wariacji na temat chryzografii - tradycyjnej praktyki wykańczania detali pociągnięciami złotej farby, z tą zasadniczą różnicą naturalnie, że tutaj tyczy się to całych płaszczyzn obrazu.

Ważną kategorią obrazów o ikonach są odniesienia do dalszych planów ikonowych przedstawień: scen miejskich, fasad budowli, krajobrazu. Roboczo określam je ikonopejzażami lub pejzażami metafizycznymi. Frapujące jest zarówno penetrowanie tych przestrzeni ukrytych poza główną ogniskową przedstawienia, swoistych mikroświatów, trochę didaskaliów, w oryginale marginalizowanych
i traktowanych służebnie wobec wątków głównych, jak i powierzanie im głównej roli w przedstawieniu. Ikonopejzaże wyciągają z ikony elementy pejzażu i na takich skrawkach próbują znaleźć własne uzasadnienie. Fundamentem ikonopejzaży pozostaje w moim odczuciu świetlistość i immaterialność. Świetlistość związana jest z użyciem złota, choć nie są to złocenia typowo ikonowe, bo pochodzące ze złotych pyłów, a nie płatków, często wykorzystujące szeroką paletę złocistych odcieni, także bliskich srebru. To naturalne nawiązania do Pawła Florenskiego i przekonania, że „ikonę maluje się na świetle”, jako że światło właśnie stanowi konstytutywny element ikony. Z kolei ich immaterialność (luźne nawiązanie do Lyotarda) polega na tym, że przedstawienia zostają osnute wokół przenikających się materii drzew, budynków i powietrza. Materia staje się w nich rozmyta, jej granice zamazane, jest to trochę próba uduchowienia materii, napowietrzenia, wpompowania w nią niejednoznaczności, przezroczystości i świetlistości. Ikonopejzaże mają materię przedstawiać, ale chcą poza materialność wykraczać: to jest materia, która tylko udaje materię, buduje dekoracje, ale nie jest rzeczywistym aktorem, symuluje samą siebie. W przenikaniu się materii, jej celowym rozmywaniu, czy wręcz afirmowaniu niejednoznaczności, zawarta jest zapewne także inspiracja fenomenologiczną koncepcją estetyki, a zwłaszcza jej naczelną tezą o wielości postrzeżeń/interpretacji czy wprost - rzeczywistości – odczytywanych w  przedstawieniu.”  

Miejsce prezentacji prac – galeria w "Piwnicy czy na dole” dodatkowo wzmacnia przesłanie. Przestrzeń prowadząca w  zakamarki, stopniowe odkrywanie kolejnych prac, to jakby powolne wchodzenie w świat  twórcy, w jego przemyślenia, odkrywanie kolejnych wątków  - dodatkowo nabiera cech mistycyzmu. Jest czas na zatrzymanie się, jest czas na refleksję.

                         Prace  Pawła Wyborskiego można kontemplować do 6 czerwca w godzinach pracy „Elektrowni”

 

                                                                         Zapraszamy.

 

Wernisaż wystawy malarstwa Pawła Wyborskiego "Na peryferiach ikony: materie, fosforescencje i pejzaże" - Fotorelacja

2018-05-11 13:58:56

Kategoria: Galerie Zdjęć
wszystkie aktualności rejestr zmian wiadomości

Redakcja strony: Aktualności Rejestr zmian

  • Podmiot udostępniający informację: 
  • Pierwsza publikacja:Pyrek Maciej2017-04-20 15:02:26
  • Aktualizacja publikacji:Pyrek Maciej2017-04-20 15:40:17
  • Wytworzenie publikacji:Pyrek Maciej2017-04-20 15:40:12
  • Zatwierdzenie informacji:Pyrek Maciej2017-04-20 15:40:12
Drukuj Liczba odwiedzin: 56
Unia Europejska, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl