Dane adresowe:

Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia
ul. Bolesława i Władysława Dehnelów 45
41-250 Czeladź
tel.: 32 263 00 88

Lista aktualnosci

23 KWI 2020

Wiele twarzy – rzeźba Tomasza Wenklara

 

Tomasz Wenklar należy do ścisłego grona najciekawszych i najbardziej rozpoznawalnych artystów rzeźbiarzy młodego pokolenia w regionie. W swojej pracy twórca nie skupia się na jednym materiale – w jego portfolio znajdują się rzeźby w brązie, glinie, kamieniu, drewnie, a także rzeźby – obiekty, do powstania których wykorzystuje inne materiały, które czasami same w sobie stają się inspiracją do dalszych działań. Dzieje się tak dlatego, bo Tomasz Wenklar myśli i patrzy na otaczający go świat poprzez trójwymiarową postać rzeźby, widzi więcej, aniżeli tylko dany przedmiot, a wręcz widzi go inaczej, przydając mu zgoła odmienną od zamierzonej istotę jego istnienia.

 

Żeby opisać efekty twórczych działań Wenklara, trzeba wiedzieć jak bogatą ma wyobraźnię, w której spotyka się rzeczywistość z poezją i muzyką (które są mu równie bliskie i które sam tworzy), z literaturą science fiction (którą czyta z wielkim upodobaniem), opowieściami niesamowitymi (zawsze odnajdując ich ślady w realnym świecie) i zapatrzeniem w sztukę renesansu. Trzeba poznać jego „rozmowy” z powstającym dziełem, a z drugiej strony spontaniczne, wręcz przypadkowe nadawanie, zdawałoby się, że niczemu, kształtu rzeźbiarskiego. Ot kawałek drutu, kałuża na chodniku, chmura na niebie, kawałek deski, byle śrubka, konar znaleziony na leśnej ścieżce, obok szlachetnych materii, są dla niego równouprawnionymi bytami. Wystarczy odpowiedni strumień światła, by wydobyć dosłownie ze wszystkiego inną, nieznaną i niezauważalną przez nikogo dotąd duszę.

 

Wystawa „Wiele twarzy” prezentowana w nierzeczywistej przestrzeni galerii online zdaje się być, na swój sposób, idealna dla Tomasza Wenklara. Łączy bowiem realnie istniejące obiekty z wirtualną przestrzenią. Nie ma postindustrialnej przestrzeni galerii, w której miały zaistnieć, co nadawałoby im nowych znaczeń i pozwoliło na odbiór w określonym kontekście. „Wiele twarzy” to wiele postaci, z którymi ich twórca jest związany. Są takie, do których wracał wielokrotnie i zapewne nie powiedział jeszcze ostatniego słowa – to na przykład reminiscencje z wczesnej młodości, ot, chociażby „Indianin” jakby wyjęty wprost z dziecięcej wyobraźni. To postaci ukochane, ciągle obecne w jego życiu i pracowni, a dzięki którym pokochał bluesa i rocka: Rysiek Riedel czy Jimi Hendrix. Są niezwykle intymnymi realizacjami, do których co i rusz powraca, poszukując najbardziej adekwatnego wizerunku. To także wielość i różnorodność twarzy samego artysty.

 

Jednak dojrzałość i indywidualność artystyczna Tomasza Wenklara najbardziej jest widoczna w jego rzeźbach pomnikowych i portretach. Charakterystyczny gest, cięcie, surowość i niedopowiedzenie stały się cechami charakterystycznymi jego dzieł. Widoczne są w portretach Stanisława I. Witkiewicza, Wojciecha Kilara, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Jana Pawła II czy Tadeusza Kościuszki. Niełatwo przecież znaleźć nowy klucz do postaci tak znanych i wielokrotnie portretowanych; ręka Tomasza Wenklara nadaje im sporą dozę świeżości, żywotności i energii, w każdą z postaci przelewając cząstkę samego siebie. Uruchamia w ten sposób proces symbiozy i współistnienia, mimo że wytwór jego wyobraźni ostatecznie staje się samodzielnym i niezależnym bytem.

 

Swoją filozofię życia i tworzenia przenosi także na tzw. sztukę sakralną, która jest istotną częścią jego dorobku. Łatwo zauważyć, że w tych pracach duże znaczenie ma proces syntezy i kumulacji doświadczeń, powierzenie ostatecznego kształtu wizerunku wrażliwości odbiorcy. Najlepszym tego przykładem jest rzeźba Ukrzyżowanego, kiedy dopiero po skierowaniu na nią strumienia światła, w uzyskanym cieniu dostrzeżemy postać Chrystusa. W ten sposób skonstruowana rzeźba pokazuje odbiorcy, jak wielka jest moc wyobraźni i osobistej intuicji, a zarazem jest świadectwem pokory wobec bezmiaru ducha... Tak niewiele, wyobraża tak wiele.

 

W Czeladzi Tomasz Wenklar zrealizował trzy obiekty: tablicę pamięci Żołnierzy Wyklętych, której rzeźbiarski zamysł wywiódł z poetyckiego przesłania Zbigniewa Herberta, popiersie Tadeusza Kościuszki – stanęło w parku imienia Naczelnika i rzeźbę portretową Wojciecha Kilara – kompozytora, który w szczególny sposób zapisał się w historii miasta, a którego autor tego dzieła darzy szczególną atencją.

 

Wiesława Konopelska

 

Tomasz Wenklar – urodzony w 1977 roku w Katowicach; artysta rzeźbiarz, absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Katowicach i Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Rzeźby, którą ukończył z wyróżnieniem. Stypendysta ministra kultury i sztuki oraz laureat stypendium w Norymberdze.

 

Od czasu ukończenia studiów aktywnie podejmuje działania rzeźbiarskie – jest autorem kilku założeń pomnikowych, rzeźb plenerowych, rzeźb nagrobnych, tablic pamiątkowych i statuetek. Uczestniczył w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych. Jego prace można oglądać w przestrzeni wielu polskich miast.

 

Był asystentem w pracowni rzeźby prof. Karola Badyny na krakowskiej ASP i nauczycielem rzeźby w Liceum Plastycznym w Katowicach. Prowadzi pracownię rzeźby w Pałacu Młodzieży w Katowicach.

 

Wybrane realizacje:

 

Rzeźby nagrobne, m.in.:

- AK-owców (Krosno)

- Eugenii Wyszomirskiej – modelki Witkacego (cmentarz Katowice)

- Józefa Rymera (cmentarz Katowice)

 

Tablice pamiątkowe, m.in.:

- Piotra Skrzyneckiego, Kazimierza Górskiego, Matki Teresy z Kalkuty, kardynała Stefana Wyszyńskiego (Tychy)

- Jana Pawła II (szkoła podstawowa, Katowice)

- prymasa Augusta Hlonda (kościół św.św. Piotra i Pawła, Katowice)

- Ojca Pio (kościół św.św. Piotra i Pawła, Katowice)

- Ignacego J. Paderewskiego (Wrocław)

- Ofiar pacyfikacji kopalni „Wujek” (Katowice)

- Abp. Szczepana Wesołego (kościół św.św. Piotra i Pawła (Katowice)

 

Pomniki, popiersia, portrety, m.in.:

- Jezusa (kościół św. Benedykta, Tychy)

- Stanisława I. Witkiewicza (Muzeum Historii Katowic)

- Sybiraków (Tychy)

- Powstańców Śląskich (Tychy)

- Kresowiaków (Tychy)

- Wojciecha Korfantego (Żory)

- Wojciecha Korfantego (Wrocław)

- Wojciecha Kilara (Katowice)

- Ofiar Tragedii Górnośląskiej (Tychy)

- Jezusa Miłosiernego (Tychy)

- Ignacego J. Paderewskiego (Wrocław)

- Tadeusza Kijonki (Katowice)

 

Rzeźby miejskie, m.in.:

- Ryszarda Riedla (Tychy)

- Kazimierza i Hanny Wejchertów (Tychy)

- fontanna „Karolinka” (Tychy)

- ławeczka Gerarda Cieślika (Chorzów)

- „Kąpiąca się” (Tychy)

- Konik morski (Żory)

 

Inne:

- Drzwi główne kościoła akademickiego w Archikatedrze Chrystusa Króla (Katowice)

- liczne realizacje portretowe w zbiorach prywatnych

 

Tomasz Wenklar jest autorem trzech realizacji rzeźbiarskich w Czeladzi:

1. Tablicy dedykowanej pamięci Żołnierzy Wyklętych (kościół św. Stanisława B.M.)

2. Popiersia Tadeusza Kościuszki (Park Kościuszki)

3. Popiersia Wojciecha Kilara (Stare Miasto)

 

Jest autorem kilkunastu wystaw indywidualnych, prezentowanych, m.in. w Tychach, Katowicach (Muzeum Historii Katowic i Muzeum Archidiecezjalne), Żorach, Rudzie Śląskiej, Chrzanowie, Bytomiu, Chorzowie. Swoje prace prezentował na ponad 20. krajowych wystawach zbiorowych. Na swoim artystycznym koncie ma liczne nagrody i wyróżnienia.

 

Wiele twarzy – rzeźba Tomasza Wenklara - część pierwsza

Wiele twarzy – rzeźba Tomasza Wenklara - część druga

wszystkie aktualności rejestr zmian wiadomości

Redakcja strony: Lista aktualnosci Rejestr zmian

  • Podmiot udostępniający informację: 
  • Pierwsza publikacja:Elektrownia Galeria2020-01-27 15:00:09
  • Aktualizacja publikacji:Elektrownia Galeria2020-01-27 15:00:45
  • Wytworzenie publikacji:Elektrownia Galeria2020-01-27 15:00:42
  • Zatwierdzenie informacji:Elektrownia Galeria2020-01-27 15:00:42
Drukuj Liczba odwiedzin: 56
Unia Europejska, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl